Vadå cirkus?

Efter förra helgens artikel i Sydsvenskan har jag fått en del frågor kring vad jag menar med att snabbväxande företag kan använda cirkusen som ett föredöme. Jag tänkte därför ta tillfället och förklara det.

När ett företag kommer upp i någonstans mellan 20 och 50 anställda brukar allt bli lite svårare. Innan dess var det ganska lätt att sprida information i bolaget. Alla visste mer eller mindre vad som hände i bolaget och alla verkade själva förstå vad som var viktigt och hur de skulle agera.

Bland de nya rekryterna har man börjat få in en del personer med annan bakgrund och erfarenheter från lite större bolag. Det börjar plötsligt ställas krav på processdokument, befattningsbeskrivningar, ISO-certifiering, balanced scorecards, osv. Företagsledningen tar intryck och börjar nu snegla på vad andra företag gör. De blir pinsamt medvetna om att de jämfört med lite större och etablerade företag har alldeles för lite styrning av sin verksamhet.

Nu brukar mantrat ”vi ska bli ett riktigt företag” höras alltmer ofta. Det börjar dokumenteras och införas processer för hela verksamheten. Nu ska det min själ bli ordning och reda på torpet! Men ganska snabbt börjar något annat också hända. Tillväxten avtar och flera av de tidiga medarbetarna börjar lämna. De tycker helt enkelt inte det är roligt längre.

”Ingen fara!” utropar byråkraterna. ”De ställde bara till med oreda, de följde aldrig våra nya fina guidelines, nu blir det lättare att få ordning här”. Nu avtar tillväxten helt och företaget hamnar på en platå som de allra flesta aldrig tar sig vidare ifrån. Marknaden och konkurrenterna brukar det skyllas på. Det är i vart fall absolut inte vårt fel, för vi har ju koll på allt numera.

I själva verket har företaget lyckats att döda alla de positiva krafter som i och för sig bidrog till en del kaos men framförallt skapade affärer. Kunderna valde oss för att vi var flexibla, nytänkande, mer serviceinriktade, inte som alla andra. Medarbetarna älskade att få ta ansvar och stor frihet att testa nya saker. Allt det har vi rationaliserat bort.

Vad är då alternativet? För att leva i ständigt kaos kan ju inte vara bra i längden. Alternativet är att tänka som en cirkus. Tänk er en resande cirkus som kommer till en ny stad. När de kommer fram och ska slå läger är det en massa saker som måste ske samtidigt. Tältet måste resas, kamelerna ska matas, det ska säljas biljetter och affischer ska klistras upp i stan. Då hjälps alla åt. Det spelar ingen roll vad du har för titel. Cirkusdirektören och lindanserskan får hjälpa till att slå i tältpinnar.

Men klockan 19.00 är det dags för föreställning. Då händer något magiskt på en cirkus. Plötsligt blir det väldigt tydligt vilka roller alla har. Clownen är clown och lejontämjaren är lejontämjare. Publiken får en fantastisk upplevelse. Att det sen är lite smått kaotiskt bakom manegen är inget publik ser eller påverkas av. Tillväxt får aldrig vara en ursäkt för slarv och på en cirkus finns inget utrymme för slarv. Tänk bara på trapetskonstnärerna. Där är det millimeterprecision som gäller, annars dimper någon i backen.

Det är precis samma sak med det snabbväxande företaget. Vissa saker måste man ha stenkoll på. Det finns alltid delar av en verksamhet där det finns behov av processer och rutiner, och det vore en katastrof utan dem. Men det finns också andra delar av verksamheten som inte behöver detaljstyras, där man tidvis får leva med kaos för att företaget ska utvecklas och fånga nya affärer. Så länge det inte går utöver den kundupplevda kvalitén i leveransen är det helt ok.

På så sätt finns det utrymme i organisationen både för de som skapar ordning och reda och de som töjer på gränserna och drar mot kaos. Båda krafterna måste finnas. Båda är viktiga. Visst skapar det lite konflikter ibland, men det är också bra när det bygger på engagemang och passion för samma mål. Precis som på en cirkus, helt enkelt.

 

Michael Engström
Michael är VD, delägare och tillväxtkonsult på Ahrens & Partners. Han började karriären som säljare och gick snabbt vidare till säljchef, produktchef, marknadschef och har varit VD för tre bolag. I 14 år har han bott och arbetat utomlands, Danmark, Holland, Tyskland och USA. Han har också provat på många olika branscher, från papper till mätutrustning för optisk media. Michael har läst ekonomi och marknadsföring på Lunds universitet och har en MBA från universitetet i Sheffield.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

17 + 16 =