Våga bli bäst!

Bäst vill väl alla vara. Paradoxalt nog är det inte så många som verkligen vågar bli bäst. Skall man bli bäst så måste man våga fokusera. Men många är osäkra och vill inte skära bort/knoppa av verksamheter/produkter/tjänster som inte stämmer med det egentliga fokusområdet. Det känns som en trygghet att ha om inte ett Ess så i alla fall en Knekt i rockärmen… Det är mänskligt att tänka så. Men rent företagsstrategiskt är det ofta ett stort misstag som gör att företaget förblir en av många istället för bäst i sin genre.

Om man är väldigt nischad, har en vass spets i sitt erbjudande så penetrerar man lättare sin marknad. Man blir väldigt tydlig för sina kunder med vad man erbjuder, vilka problem/svordomar som man löser. Internt i företaget blir det också väldigt tydligt vad det är man gör och varför. Dessutom ger man sig själv en möjlighet att bli riktigt bra, till och med bäst. Gör man bara en sak så blir man oftast väldigt bra på denna!

Jag talade med en adept som gått vårt Träningsläger för Tillväxtbyggare. Detta program resulterade i att han vågade fokusera. 2011 tappade de en tredjedel av sin omsättning, men denna kommer att återhämta sig med råge under 2012. Denna adept är mycket glad över att han fick modet att fokusera. ”Vi stod inför valet att fortsätta harva på samma omsättning med en hyfsad lönsamhet, eller att spänna bågen och fokusera för tillväxt och en bra lönsamhet!”. Nu växer man så det knakar med en årlig vinst på ca 15%! Detta är ett av många Ahrensexempel på att växa med LUST (Lönsam, Uthållig, Snabb Tillväxt) börjar med tre saker: Fokus, fokus, fokus!

Lennart Bengtsson

Ahrens University

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem − 3 =