Våga vara Tvärtom!

Gör tvärtom

Jag har läst boken ”Apple från insidan” av Adam Lashinsky. Där får man en bra förståelse för vad det är som gör Apple så annorlunda alla andra företag. Därför att Apple är, vad vi på Ahrens kallar, ett typiskt Tvärtom-företag. De vågar gå sin egen väg. Trots att man riskerar att bli hånad. Se gärna videon på Youtube där Steve Ballmer hånar Apple för sin första iPhone.

Ett Tvärtom-företag lyssnar på kundernas verkliga svordomar och ger kunderna det som de behöver – inte det de ber om. Och det är en stor skillnad.

Kombinnovera mera!
Kombinnovation är den strategi som Apple anammar i allt från mjukvara till hårdvara, plasten och det så viktiga glaset på iPhone-skärmen. Genom att kombinera skapar man nya innovationer. Apple äger dessutom inte maskinen som skär glaset, ej heller företaget som äger maskinen. Apple har inte någon anställd som sköter maskinen, men ställer givetvis enorma krav på vilken maskin och vilket material som ska användas. Två bra exempel på Ahrens tänk är ”Kombinnovera” och ”Äga kunden, men inte produktionen”.

Håll fokus (även på detaljerna)
Fokus är också något som hos Apple tar sig extrema former. En (1) produkt per marknadssegment, t ex iPhone med högst begränsade modellvarianter, nu endast 7 resp. 6. Att hela produktsortiment (från världens ledande och högst värderade företag!), måste få plats på ett konferensbord är ett mantra hos Apple. Det säger ju allt.

Apple ägnar all uppmärksamhet åt detaljerna – hela vägen. Från minsta komponent till förpackning. Allt handlar om fokus på detaljer och enkelhet, då har man inte tid att göra så många olika produkter. Sparar vi inte alla på Apples produktförpackningar.

Led med helikopterförmåga
Ledarskapet under Steve Jobs kunde man säga mycket om. En diktator enligt många, men ”Steves förmåga att byta perspektiv från tolvtusen meters höjd till att trycka näsan mot vindrutan var hisnande”, enligt VD Tim Cook. Också ett exempel på, vad Ahrens kallar ”Det Symboliska Ledarskapet” – att leda med helikopterförmåga. Vill man att organisationen ska hänge sig åt detaljer utan att för den delen tappa helheten så är det viktigt att ledarskapet kan växla perspektiv – hela tiden. Frågan är om Tim har samma förmåga.

De nycklar som gör det möjligt för företag att växa framgångsrikt är väl beskrivet i Ahrens Rapid Growth, som är ett resultat av ständig forskning på hundratals snabbväxare.

Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

arton − 17 =