Vårda er Produktblomma

Passande nog så här på vårens kant, pratar vi om produkt- och tjänstefloran. För att vi skall kunna fokusera och verkligen vässa erbjudandet så arbetar vi med vad vi på Ahrens kallar produktblomman. Lite blommor och bin om vårt erbjudande. Detta är ju passande då vi vill att vårt erbjudande skall vara fruktbart, både för oss och för våra kunder.
I naturen så lockar blommorna bin och insekterna till sin nektar med sina verka kronblad. Utan dessa kronblad hade inte besöken blivit lika många och fruktsamheten hade gått ner. Denna analogi skall vi ta med oss till vårt erbjudande:

Vår produkt/tjänst är mitten på blomman omgiven av kronblad i fyra kategorier. Vad gör vi då för att kunderna skall hitta oss och vår produkt/tjänst? Några vackra kronblad som kan verka lockande så kunden upptäcker oss. Exempel på Dörröppnande blomblad är: tillgänglighet, ”smakprov”/minileverans, finansiering, referenser.

För att vår stjärna skall lysa starkt på utbudshimlen så behöver via Imageskapande blomblad. Exempel på detta är: universitetsutbildning, forskning, plogande nyckelkunder (att använda imagestarka kunder som referenser), bearbeta föreskrivande led, att bygga varumärket.

Nu får vi kunderna att hitta oss. Vår image och varumärke stärks. Nu skall vi göra kunderna lojala. Detta gör vi med Lojalitetsskapande blomblad. Exempel på dessa är träffar/nätverk, personlig service, kundgemensam R&D, stark företagskultur.

Nu har vi byggt tre fjärdedelar av vår produktblomma. Nu skall vi knyta kunden till oss riktigt. Det gör vi med Helkundsskapande blomblad. Exempel spå dessa är: service, förbrukningsartiklar/reservdelar, konsultstöd, utbildning.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man bygger sin produktblomma. Är det vårt huvuderbjudande vi har i mitten, eller är det ett blomblad. Är där blomblad som egentligen skulle vara mitten i en annan produktblomma? Frågorna som dyker upp brukar vara många, men nyttiga att svara på! Blombladen kan vara både produkter och tjänster. Det finns blomblad som kan vara ytterst lönsamma men även de som kostar oss pengar, men de genererar affärer med vårt huvuderbjudande.

 

Lennart Bengtsson

Ahrens University

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 × fyra =