Världens dyraste ord!

synergyNär jag tränar tillväxtledare så brukar jag uppmärksamma dem om att det absolut billigaste, men inte nödvändigtvis det bästa, ordet är ”NEJ”. ”NEJ” kostar ingenting i det korta loppet och är därför på kort sikt det billigaste alternativet.

Samtidigt frågar jag dem var det dyraste ordet är. ”JA” är ryggmärgssvaret som såklart är fel. ”JA” kan i verkligheten bli det billigaste ordet på sikt och väl använt kostar det inte mycket.

Det dyraste ordet av alla kategorier är ”SYNERGIER”. Detta ord måste ha kostat biljarder då det inte bara används allt för ofta utan också allt för sällan levererar. ”SYNERGIER” verkar vara ett typiskt skrivbords-konsult-ord som används för att argumentera för att äpplen och päron visst passar ihop för att de båda tillhör kategorin frukter. Och när det sedan blir fruktsallad så ser alla som borde ta ansvar åt ett annat håll.

Jag har en mycket enkel grundregel: de synergier som inte uppstår naturligt finns inte. Självklart kan man hjälpa till lite grand men om man måste bända in synergier går det garanterat åt helvete. Det som alla dessa företagskonstruktörer inte har insett ännu är att det inte går att koppla hjärnor. Att de inte går att mixa värderingar och känslor. Och kanske till och med att de som är utsatta för ”SYNERGIER” inte nödvändigtvis inser nytta med dem och därför inte är motiverade att ställa upp. Och om de anställda ”inte ställer” upp så blir det ”våldtäkt” – med kända konsekvenser som följd. Och definitivt utan kärleksbarn. Alla hatar det missfoster som kommer ut ur en sådan process.

Så undvik ordet ”SYNERGIER” till varje pris!

Det mest prisvärda ordet i sammanhanget är ordet ”OCH”. Speciellt om det följer på ett ”JA”. ”JA, OCH…” är den billigaste och samtidigt starkaste kombinationer. Den bygger upp människor och leder dem till stordåd. Den ser till att självförtroendet stiger och att individen, ja hela organisationer, utvecklas och blir bättre. ROI på ”JA, OCH….” har mig vetligen aldrig beräknats men lär vara värt minst lika mycket som det dyraste ordet. Undvik ”SYNERGIER”. Skapa ”JA, OCH….”.

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ett × 2 =