Vilken kompetens behövs för att skapa tillväxt?

kompetens för att skapa tillväxt

”Vilken kompetens behövs det egentligen för att skapa lönsam, uthållig och snabb tillväxt?” Denna begåvade fråga fick jag en gång i en av mina föreläsningar. Som sann anhängare av filosofin att de som ställer frågan oftast redan har svaret vände jag tillbaka frågan: ”vad tror du behövs?”.

Efter en bra stunds funderade fick jag svaret: ”Man behöver nog ingen kompetens egentligen, bara tur: rätt plats, rätt tid, rätt erbjudande”.

I sådana stunder gäller det att vända sig om, blunda, ta ett djupt andetag och försöka att fokusera energin på att ställa en klok motfråga istället för en tirad av förklaringar hur fel detta svar egentligen är.

Tillväxt är mer än bara tur

Så jag frågar: ”Men krävs det inte väldigt mycket tur att vara på rätt plats, i rätt tid och med rätt erbjudande?”. Svaret var såklart ett norrländskt ”Juh”.

”Kan du ge mig ett exempel på ett företag med så mycket tur” frågar jag då. Inget svar.

”Kan man lära sig att ha sådan tur med tanke på att så många trots allt lyckas?” ”Kanske” är svaret.

”Eller kan det vara så att det inte krävs så mycket tur utan att dessa företagare är ganska skickliga på att läsa marknaden för att vara på rätt plats, i rätt tid med rätt erbjudande?”. ”Kan vara så” konstaterade min motpart.

”Har du någonsin jobbat i ett företag i snabb tillväxt?” var min följdfråga. Han nekade och då sa jag att han var förlåten.

Ekvationen för kompetens

För de flesta människor är det fullständigt obegripligt hur företag kan växa år efter år efter år. Många har dessutom svårt att förstå varför så många anställda hos de snabbväxande företagen hugger i som de gör, gör mer än de skall och älskar det de håller på med. Och om man inte kan förstå det så kan man inte svara på frågan vilken kompetens som behövs.

I min värld så är det enkelt. Det krävs:

  • ett bra affärssinne (A)
  • mycket driv (D) och
  • som ensam avgörande faktor, kompetensen att jobba genom människor (M).

Ekvationen är A x D x M = LUST (lönsam uthållig och snabb tillväxt).

Att leda genom människor  – en avgörande tillväxtledarförmåga

Affärssinne och driv har många. Men många kan inte jobba genom människor; M = 0. Och då blir LUST = 0. Enkelt i matematiken. Inte så enkelt i verkligheten. Konsten att få människor jobba för en är just det: en konst. Att få människor att ta ansvar och självständigt jobba för företagets bästa är en begåvning som inte många har.

Men som tur är kan man lära sig denna konst. Det går att lära sig hur man skall göra för att få nästan vilken medarbetare som helst att tänka större än det egna ansvarsområdet, att fånga bollar som inte är deras, att springa istället för att gå och att jobba för företaget som om det vore deras eget. Att leda genom människor är en tillväxtledarförmåga som man kan lära sig.

Det finns 10 specifika saker som tillväxtledare gör för att leda genom andra. Klicka här för att läsa: 10 tips för att bli en bättre chef

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 4 =